Chcemy zrobić rysunkowy „Podglądnik dobrych praktyk”, który będzie zawierał rysunki sytuacji, w których realizują się ważne z Waszego punktu widzenia postawy. Chcemy pokazać, jak bardzo postawa nauczyciela wspiera ucznia w rozwoju, rozwija jego samodzielność i kształtuje charakter.
Pomysł polega na narysowaniu sytuacji z zajęć klubu/szkoły w dwóch opozycyjnych wariantach: jeden z nich będzie pokazywał „typowe” dla szkoły, naganne zachowania, drugi będzie pokazywał zachowania, które stosujecie w Waszej praktyce i które chcemy promować wśród nauczycieli i edukatorów.
Poniżej znajdziecie hasłowo opisane postawy, które chcemy wydobyć w „Podglądniku”. Zaczerpnęliśmy je z warsztatów z ostatniego Forum KMO, na których część z Was wypracowała „wartości KMO”.
Przeczytajcie tę listę. Dodajcie swoje własne postawy. Do każdej postawy potrzebne nam będą scenki z życia, więc prosimy o przykłady. Chodzi o bardzo konkretne sytuacje, typu: nauczyciel mówi to, uczeń reaguje tak, nauczyciel odpowiada tak oraz jak wygląda alternatywny scenariusz dla tej samej sytuacji.
Prosimy, przysyłajcie maile do Ani Charko: anna.charko@kopernik.org.pl. Zbieramy je do końca lipca. Możecie też pisać z luźnymi pomysłami i wątpliwościami.
Nasza inicjatywa jest częścią przygotowań do Forum KMO 2015.
Chcemy pokazać takie sytuacje:
- zamiast pytać – zachęć dzieci do zadawania pytań
- zamiast udzielać gotowych odpowiedzi – pozwól dzieciom znaleźć je samodzielnie, niech odpowiedzi otwierają przed nimi kolejne pytania.
- stań się partnerem uczniów
- wyjdźcie z ławek
- zamiast oceniać – pozwól im na refleksję, co mogą zrobić lepiej (uczyć się na błędach)
- wyciąganie wniosków
- zamiast dawać gotowe instrukcje – proponuj zadania-wyzwania
- odważ się nie wiedzieć
- jak doświadczenie KMO kształtuje postawy dzieci w szkole i poza szkołą
- współpraca / rozmawiajcie / dyskutujcie