Segregujemy ekologicznie

  • Data dodania: 07.05.2014
  • Czas trwania: 3 ?
  • Dziedzina: Biologia , Społeczne , Geografia
Ocena: 4(1)

Składniki

Odpady (papierki po cukierkach, kawałki papieru, umyte puszki, szklane słoiczki, szkło kolorowe, baterie, skrawki materiału, tektura, koperty, blaszki, gałązki, suche liście)
Kolorowe pojemniki - czarny, żółty, niebieski, zielony, biały , czerwony (wiaderka lub oklejone kartony),
Skserowane mapy Ziemi (rozcięte tak, by tworzyły puzzle)
Kolorowe kartki A3
Komputer
Słownik języka polskiego

Przebieg

FAZA WSTĘPNA
Podanie celów lekcji. Przedstawienie kilku zdjęć w prezentacji multimedialnej przedstawiających zanieczyszczenie świata. Krótka dyskusja o zagrożeniach dla życia. O recyklingu. Przykłady wykorzystania surowców wtórnych - np. biżuteria, torebki, wyroby szklane.

FAZA REALIZACYJNA
Uczniowie są podzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inne zadanie do wykonania. Po określonym czasie na wykonanie zadania uczniowie zamieniają się miejscami. Przechodzą do następnego stanowiska, tak by wszyscy wykonali wszystkie zadania.

Grupa 1
Wykonanie wykreślanki ekologicznej. Rozwiązanie rebusu z hasłem ekologia. Wyjaśnienie pojęcia za pomocą słownika. Ułożenie kilku haseł ekologicznych. Zapisanie powodów dlaczego powinniśmy dbać o czystość planety.

Grupa 2
Wykonanie karty pracy. Po nitce do kłębka uczniowie dochodzą do tego, jaki pojemnik odpowiada jakim odpadom. W poszczególnych kolumnach wpisują po dwa przykłady odpadów metalowych, zielonych, szklanych, papierowych.

Grupa 3
Uczniowie układają z puzzli mapę świata. Naklejają ją na kartkach A3. Opisują jakie zadania możemy podjąć by żyć ekologicznie i chronić planetę. Układają krótki wiersz ekologiczny.

FAZA PODSUMOWUJĄCA
Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące segregacji odpadów. Biorą udział w dyskusji o ważności działań ekologicznych. Mówią o kolorach pojemników. Sortują przyniesione odpady do poszczególnych pojemników.

Pytania
  1. W jakim celu segregujemy odpady?
  2. Jaki jest podstawowy podział segregowanych odpadów i dlaczego?
  3. Co sprawia, że dany materiał długo się rozkłada?
Słowa kluczowe

śmieci ekologia segregacja utylizacja

Komentarze 1