Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.
Myśl chińskiego filozofa przyświeca wielu działaniom prowadzonym z dziećmi w Przedszkolu Nr 401 na warszawskim Ursynowie. Dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza.
Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo - skutkowego, porównywania i uogólniania, przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka. I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki.
W bieżącym roku szkolnym skupiliśmy się na odkrywaniu, doświadczaniu i eksperymentowaniu. We wrześniu 2013 r. przystąpiliśmy do Klubu Młodych Odkrywców i rozpoczęliśmy edukacyjną podróż. Przez cały rok we wszystkich grupach wiekowych nauczycielki prowadziły liczne zabawy badawcze; dzieci brały udział w spotkaniach „Karuzela eksperymentów” prowadzonych przez specjalistów; starszaki odwiedziły sąsiednie liceum ogólnokształcące i wzięły udział w lekcjach chemii, fizyki i biologii; odwiedziły park naukowy „Focus – Było sobie życie”; razem z mikrobiologiem dzieci tropiły bakterie. Podsumowaniem naszych działań było stoisko „Eksperymentujemy” zorganizowane w czasie festynu rodzinnego, który odbył się pod koniec maja. Całe rodziny mogły badać właściwości wody, sprawdzać „Co pływa a co tonie”, eksperymentować i doświadczać.
Mamy nadzieję, że wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.
Komentarze