Poznajemy świat metodą KMO- nauczycielskie inspiracje

Powrót

Zajęcia poprowadził trener Akademii Młodych Naukowców oraz opiekun Klubu Młodego Odkrywcy pan Mirosław Kucharski. Spotkania miały na celu wzbogacenie i uporządkowanie wiedzy pedagogów  związanej z właściwościami trzech stanów skupienia (ciała stałe, ciecze, gazy). 

Uczestnicy poznali  proste eksperymenty, które mogą wykonać z zarówno z dziećmi jak i ich rodzicami. Cykl takich zabaw badawczych, podczas których dzieci samodzielnie obserwują, odkrywają, stawiają hipotezy i wnioski  daje gwarancję zdobycia wiedzy i zrozumienia istoty otaczających nas zjawisk. Uczestnicy warsztatów to zarówno przyszli jak i już doświadczeni nauczyciele, ale połączyła ich idea dobrej edukacji najmłodszych, stawiająca na aktywne i ukierunkowane działania, poznawanie i odkrywanie, prezentowanie i dzielenie się swoją wiedzą.

Bardzo istotne są relacje nauczyciel-uczeń oparte na wzajemnym zaufaniu, inspirowaniu, pasji i zaangażowaniu w rozwiązywanie fascynujących zagadek natury. Metoda KMO zapewnia  zdobywanie wiedzy, dobrą zabawę, naukę współdziałania, samodzielności, a przez to wyzwala pozytywne emocje. Uczestnicy warsztatów  mogli przekonać się, że posiadanie wiedzy nie gwarantuje sukcesu. Ważne jest, aby z jednej strony przełamać bariery nieśmiałości z drugiej zaś z szacunkiem słuchać opinii innych, dzielić się swoimi spostrzeżeniami, nie bać się stawiać coraz trudniejszych pytań i poszukiwać na nie odpowiedzi. Eksperymentowanie metodą KMO jest najczęściej  realizowane w formie zajęć dodatkowych stymulujących rozwój dziecka. Jednak znaczna część nauczycieli, przede wszystkim opiekunowie KMO, są przekonani, że z powodzeniem może być stosowana w zajęciach dydaktycznych w ramach podstawy programowej. Zachęcam zatem wszystkich nauczycieli do wspólnego z dziećmi poznawania świata metodą KMO. Opiekun Klubu Młodego Odkrywcy „Pchełki” z Przedszkola Miejskiego nr 8 w Chełmie oraz koordynator chełmskiej sieci KMO - Barbara Foryt  

Dokumenty do pobrania

Komentarze