O ile jesteśmy mądrzejsi po badaniach strony internetowej KMO?

Powrót

Niedawno zakończyliśmy badania UX naszej strony internetowej. O tym, dlaczego to jest ważne i jak wyglądają takie badania, mogliście przeczytać kilka tygodni temu w wywiadzie z badaczem, który pomaga nam w poprawieniu naszego serwisu. W największym skrócie: chodziło nam o to, żeby sprawdzić, w jaki sposób możemy sprawić, by strona KMO była bardziej przyjazna dla użytkowników.

Jak wyglądało badanie i kto wziął w nim udział?

Postawiliśmy przed sobą następujące cele:

  • zebranie informacji na temat potrzeb, motywacji, oczekiwań i dotychczasowych doświadczeń użytkowników strony internetowej projektu KMO,
  • obserwacja, jak użytkownicy korzystają z obecnego serwisu, tj. czy dotarcie informacji o działaniach w projekcie jest intuicyjne, czy materiały pomocnicze (scenariusze, inspiracje) dla opiekuna klubu są łatwo dostępne, czy portal wspiera nawiązywanie współpracy między klubami oraz czy portal intuicyjnie prowadzi przez rejestrację nowych klubów i opiekunów.

W tym celu zorganizowaliśmy badania użyteczności z 6 obecnymi i potencjalnymi użytkownikami strony – nauczycielami różnych przedmiotów, opiekunami kół zainteresowań i edukatorami. Spotkaliśmy się z nimi i poprosiliśmy o wykonanie kilku różnych zadań związanych z najważniejszymi funkcjami strony – sprawdzaniem aktualności, wyszukiwaniem scenariuszy, odnajdywaniem informacji kontaktowych innych klubów czy rejestracją nowego opiekuna. Sprawdzaliśmy, w jaki sposób to robią i jakie problemy napotykają – okazało się, że nie zawsze było tak łatwo, jak nam się wydawało.

Stworzyliśmy także ankietę internetową, w której mogli wziąć udział opiekunowie KMO. Wypełniło ją aż 40 osób – bardzo dziękujemy! Wasze odpowiedzi bardzo pomogły nam w analizie wniosków z badania… a przy okazji mogliśmy Was nieco lepiej poznać. 

Jakie wnioski wyciągnęliśmy z badań?

Po pierwsze – musimy popracować nad przejrzystością strony i nawigacją. Szczególnie osoby, które mniej znają KMO, a więc potencjalni nowi opiekunowie, mieli trudność w dotarciu do niektórych informacji. Kluczowe okazało się opracowanie lepszego sposobu wyszukiwania scenariuszy zajęć – wszyscy badani chwalili te zasoby, ale jednocześnie narzekali na nieintuicyjne działanie ich przeszukiwania, sortowania i filtrowania. Biorąc pod uwagę, że aż 95% respondentów w ankiecie wskazało udostępnianie bazy scenariuszy jako najważniejszy cel strony, uznajemy to za palącą kwestię do rozwiązania.

Po drugie – przemyślenia wymaga nazewnictwo. Oczywiście, wszystkiego można się nauczyć i doświadczeni opiekunowie KMO pewnie nie mają problemu z określeniem, co kryje się pod zakładkami AKTUALNOŚCI oraz Z ŻYCIA KLUBÓW albo SCENARIUSZE i INSPIRACJE. Osoby nieobeznane z terminologią w programie po prostu się w tym jednak gubiły.

Chociaż w ankiecie estetyka strony zebrała całkiem dobre oceny, w pytaniach otwartych byliście nieco bardziej surowi. Również w badaniach na żywo pojawiły się sugestie, że tekst na stronie jest za mały i przez to nieczytelny, a strona (poza stroną główną) – trochę za smutna i mało atrakcyjna. Zastanowimy się, co możemy z tym zrobić!

Jakie będą dalsze kroki?

Część zauważonych błędów postaramy się poprawić od razu, jednak nie ze wszystkimi będzie tak łatwo. Być może taniej i bardziej praktycznie będzie stworzyć nową stronę. W końcu obecna ma już 5 lat! W życiu stron to bardzo dużo. Obecnie pracujemy z działem IT w Centrum Nauki Kopernik, nad stworzeniem specyfikacji - czyli określeniem tego, co chcielibyśmy na nowej stronie i tego, co chcemy przenieść z obecnej. Następnie poszukamy firmy, która przedstawi nam najkorzystniejszą ofertę stworzenia nowoczesnej strony dopasowanej do Waszych i naszych potrzeb. Z ważnych udogodnień planujemy stworzyć rejestrację na organizowane przez nas wydarzenia poprzez Wasze konta Opiekunów oraz umieścić pełną informację na temat partnerów. Zamierzamy też stworzyć bardziej przejrzysty system rejestracji klubu oraz lepszą wyszukiwarkę scenariuszy i informacji w aktualnościach. Wymaga to dużo pracy, ale wydaje nam się, że warto. Na pewno będziemy Was o tym informować, a w trakcie pracy jeszcze nieraz poprosimy Was o opinię i radę.

Filip Makowiecki i Zuzanna Michalska