Drodzy Opiekunowie, uczestnicy III Forum KMO!
III Forum Klubów Młodego Odkrywcy – listopadowa konferencja i spotkanie opiekunów KMO z całej Polski i krajów Europy Wschodniej – zbliża się wielkimi krokami. Rejestracja została zakończona i pokazała ogromne zainteresowanie Forum. Dziękujemy za wszystkie zgłoszenia!
Forum KMO odbędzie się w dniach 14-15 listopada 2014 r. w siedzibie Centrum Nauki Kopernik w Warszawie i rozpocznie się o godzinie 10.00. To niepowtarzalna okazja do nawiązania znajomości, wymiany doświadczeń, powstania nowych pomysłów, zaczerpnięcia inspiracji, odbycia ciekawych dyskusji i rozwoju swojego warsztatu.
Gościem specjalnym konferencji będzie Sai Chandrasekhar członek zarządu działającej w Indiach Fundacji Agastya. Organizacja prowadzi największą na świecie działalność, która jest oparta na osobistym doświadczaniu i odkrywaniu świata przy użyciu prostych i ogólnodostępnych materiałów i metod. Agastya trafia głównie do wiejskich środowisk, do których wysyła mobilne laboratoria, ponadto szkoli nauczycieli i młodzież, tworzy platformę online dla szkół oraz prowadzi 35 centrów nauki. Sai Chandrasekhar poprowadzi warsztaty i wygłosi wykład m.in. o tworzeniu sieci współpracy.
Program konferencji obejmuje inspirujące wykłady, siedem zróżnicowanych tematycznie warsztatów, cztery panele dyskusyjne, atrakcje wieczorne oraz szereg dodatkowych aktywności-niespodzianek pozwalających na wymianę doświadczeń. Zaprosimy także wszystkich do udziału w warsztacie "Dlaczego KMO? Eksperyment w toku". Tworząc program konferencji braliśmy pod uwagę głosy i sugestie opiekunów.
Godzinowy program III Forum KMO można znaleźć na dole strony.
OPISY WARSZTATÓW I PANELI DYSKUSYJNYCH
Warsztaty (w godzinach 12.00 - 14.30 oraz 15.30 - 18.00 w piątek)
Metoda projektu w przedszkolu, czyli zostań Leonardem da Vinci
Jak efektywnie zaangażować dzieci w pracę nad zagadnieniami, które je interesują i wynikają z ich naturalnych potrzeb? Jak wykorzystać ten potencjał? Warsztat odpowie na te pytania oraz przybliży metodę projektu jako podejście pozwalające na zintegrowanie sfery poznawczej, psychomotorycznej oraz emocjonalno-motywacyjnej dziecka. Uczestnicy poznają metodę w teorii oraz w praktyce: zaplanują działania edukacyjne i opracują własny projekt.
B-learning – zintegrowana metoda kształcenia
Nasz gość specjalny z Indii poprowadzi praktyczne warsztaty na temat interdyscyplinarnego podejścia do nauczania, łączącego ze sobą naukę i sztukę. Będzie to wyjątkowa okazja do poznania narzędzi wspomagających wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży.
Narzędzia TIK w służbie edukacji i współpracy
Narzędzie wykorzystujące technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) pozwala na urozmaicenie zajęć, pobudzenie kreatywności oraz rozwijanie współpracy w grupie uczniów. Uczestnicy warsztatu poznają bezpłatne, internetowe narzędzia i dobre praktyki z zastosowaniem narzędzi TIK i nauczą się z nich korzystać. Narzędzia te posłużą podnoszeniu poziomu wiedzy oraz cyfrowych i społecznych umiejętności uczniów.
Młodzi, piękni i bogaci, czyli co się dzieje, gdy rozmawiamy z młodzieżą o sztuce, nauce i biznesie
Ten inspirujący warsztat zapozna uczestników z metodami projektowania produktów i usług. Wykorzysta proste narzędzia do generowania pomysłów, prototypowania rozwiązań, planowania biznesowego, design thinking (myślenia projektowego) i nowoczesnego zarządzania przedsiębiorczością. Odkryj w sobie innowatora, który wymyśla wartościowe rozwiązania w odpowiedzi na ważne potrzeby społeczne!
Integralne zarządzanie projektem: ludzie, wartości, pieniądze
Warsztat skierowany jest do nauczycieli zainteresowanych realizacją oraz realizujących projekty edukacyjne. Zaprezentujemy integralne podejście do zarządzania projektami edukacyjnymi, czyli uwzględniające istotne dla projektu wartości, finansowanie oraz budowanie efektywnie działającego zespołu. Skupimy się zarówno na aspektach motywacyjnych, jak i konkretnych narzędziach służących planowaniu, realizacji oraz monitoringowi projektów.
Majsternia
Myślisz lepiej, niż myślisz. Każdy się o tym przekona w Majsterni – nowym miejscu w Koperniku. Mając do dyspozycji przedmioty codziennego użytku – słomki, papier, spinacze, kulki, gumki – będziemy samodzielnie odkrywać prawa rządzące rzeczywistością. Bez sugerowanych rezultatów, bez ocen, bez ograniczeń czasowych. Co z tego wyniknie? Nie wiemy i to właśnie jest piękne. W czasie warsztatu postawimy także pytania – gdzie i dla kogo takie eksperymenty się sprawdzają? Czy można je wykorzystać podczas lekcji? Jakie korzyści płyną z takiej formy eksperymentowania?
Trzy kroki do kreatywności: myśleć w głąb, wszerz i w bok
Trzy kroki do kreatywności to: myśleć w głąb, wszerz i w bok. Warsztat dotyka kwestii myślenia, w szczególności myślenia twórczego. Czym jest i skąd się bierze kreatywność? Po czym poznać, że ktoś jest kreatywny? Jak wzbudzić i utrzymać w sobie tę zdolność? Jak ją rozwijać u innych i czy w ogóle kreatywności da się nauczyć? To tylko niektóre pytania, na które spróbujemy odpowiedzieć. A to dopiero początek, bowiem zmierzymy się również z kwestiami bardziej filozoficznymi...
Panele dyskusyjne (w godzinach 10.15 - 11.45 w sobotę)
KMO 2.0 – nowoczesne technologie, nowoczesna edukacja?
Obserwując zawrotne tempo rozwoju nowych technologii, nietrudno zauważyć towarzyszący mu dylemat. Z jednej strony proste rozwiązania technologiczne ułatwiają pracę i umożliwiają natychmiastowy dostęp do wiedzy lub dostarczają narzędzi, które uatrakcyjniają jej przekazywanie. Z drugiej jednak – bezkrytyczne korzystanie np. z zasobów informacyjnych Internetu bywa nie tylko nieefektywne, lecz wręcz szkodliwe. Podobnie jak podejście: „kupmy wyrafinowany sprzęt, dla którego z pewnością wymyślimy pożyteczne zastosowanie”.
Czy i jak oswajać nowinki technologiczne? Jak rozeznać, które narzędzia będą pomocne
w pracy opiekunów KMO? Jak sprawić, by zdobycze technologii ułatwiały współpracę, a nie dzieliły? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w trakcie panelu.
Daj się złapać! KMO jako sieć
Czym jest lub powinna być sieć KMO? Jak ją tworzyć i rozwijać? Co daje opiekunom, klubowiczom oraz ich otoczeniu?
Odpowiedzi na te i inne pytania poszukamy wspólnie podczas panelu poświęconego współpracy w Programie KMO. Przedyskutujemy rolę opiekuna w budowaniu relacji ze środowiskiem wspierającym (choć bywa i odwrotnie) działalność klubu. Omówimy korzyści płynące ze współpracy
z innymi klubami, a także z osobami lub instytucjami „z zewnątrz”, w różnym stopniu i charakterze zaangażowanymi w podejmowane inicjatywy – nie tylko szkołą i rodzicami, lecz także władzami lokalnymi i organizacjami pozarządowymi. Postaramy się przy tym określić w jaki sposób Centrum Nauki Kopernik i partnerzy Programu KMO mogą działać na rzecz budowania nowego modelu funkcjonowania w skali kraju i poszczególnych regionach.
Klubowicz – odbiorca czy twórca?
„Powiedz mi – a zapomnę; pokaż mi – a zapamiętam; daj mi zrobić – a zrozumiem”. Zgodnie
z powyższym należałoby założyć, że podawanie gotowych rozwiązań nie jest tym, co rzeczywiście sprzyja intelektualnemu i emocjonalnemu rozwojowi klubowicza. Ale czy na pewno tak jest? Czy
i skąd wiadomo, na czym tak naprawdę najbardziej zależy dzieciom i młodzieży w klubach?
W trakcie panelu przyjrzymy się bliżej roli klubowicza i jego relacjom z opiekunem oraz innymi klubowiczami. Zastanowimy się nad tym, w jakim stopniu jest „odbiorcą” działań klubu,
a w jakim sam je tworzy. Przyjrzymy się procesowi integracji w klubie i jego dynamice. Porozmawiamy o tym, jakie umiejętności klubowicz nabywa podczas pracy w grupie i jak bardzo indywidualne postawy podopiecznych KMO kształtują ich aktywność i charakter.
Jeden świat – jedna nauka? Interdyscyplinarność w KMO
„Interdyscyplinarny” oznacza korzystający z dwu lub więcej dyscyplin naukowych, często czerpiący przy tym ze świata sztuki – stanowiących wspólnie ważne elementy kultury. Podział
na kategorie pozwala nam zawężać obszary dociekań i poszukiwać odpowiedzi na podstawie poznanych i opisanych doświadczeń, idei oraz dotychczasowych osiągnięć.
Czy jednak na co dzień postrzegamy otoczenie i zachodzące w nim zjawiska w rozbiciu
na poszczególne dziedziny, czy też raczej jako jedną, choć złożoną całość? Jakie są korzyści i trudności związane z interdyscyplinarnością w KMO z perspektywy klubowicza, a jakie – z perspektywy opiekuna? Zapraszamy do dyskusji poświęconej zagadnieniu nieprzedmiotowego traktowania nauki w klubach. Czy zawsze „więcej znaczy lepiej”?
Uczestników konferencji prosimy o zapoznanie się z REGULAMINEM.
Udział w Forum KMO jest bezpłatny. Zapewniamy także nocleg osobom dojeżdżającym spoza Warszawy i zwracamy koszty przejazdu. Szczegóły znajdują się w regulaminie.
W przypadku problemów lub wątpliwości, prosimy o kontakt: kmo@kopernik.org.pl
Serdecznie zapraszamy,
Zespół KMO