Scenariusze

Scenariusze doświadczeń dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Nauki Kopernik. Utwory powstały w ramach Programu Klub Młodego Odkrywcy, realizowanego przez Centrum Nauki Kopernik przy wykorzystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści – pod warunkiem zachowania niniejszej informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, posiadanych praw oraz o programie Klub Młodego Odkrywcy. Treść licencji dostępna jest na stronie http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/.

 

Zachęcamy do zapoznania się z wydanym przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe podręcznikiem "Klub Młodego Odkrywcy, tom II". Zawiera on propozycje 232 otwartych i aktywizujących scenariuszy z pola fizyki, astronomii, chemii, biologii, geografii, geologii i ekologii.

 

Pokaż wyszukiwanie

Woda źródlana

Zamiast skarpety możesz użyć plastikowej butelki. Zrób małe otwory na dnie butelki i utnij jej szyjkę. Czy efekt jest taki sam? Spróbuj wykorzystać inne składniki do filtra.

Czytaj więcej
Czas trwania:
1 ?
Dziedzina:
Terenowe, Biologia,
Tagi:
filtr, woda, bakterie, wirusy, pasożyty, zawiesina

Zbuduj traktor

Zbuduj więcej traktorów z różnych materiałów, na przykład w mniejszej skali z zastosowaniem szpulki jako osi z kołami. Przeprowadź wyścig zbudowanych traktorów.

Czytaj więcej
Czas trwania:
1 ?
Dziedzina:
Fizyka,
Tagi:
ruch, silnik, energia, koło, pojazd

Zbuduj swój własny spektroskop

Sprawdź, czy powstały w spektroskopie obraz zmienia się w zależności od źródła światła, na które patrzysz. Obserwuj za pomocą spektroskopu światło słoneczne, świecące diody, płomień świeczki, światło tradycyjnych żarówek oraz żarówek energooszczędnych.

Czytaj więcej
Czas trwania:
1 ?
Dziedzina:
Fizyka, Chemia,
Tagi:
światło, spektroskop, spektroskopia, dyfrakcja, widmo

Zakręć wiatraczkiem

Sprawdź, czy wielkość i kształt wiatraczków mają wpływ na ich zachowanie. Zbuduj stojak na kilka wiatraczków, by w tym samym czasie obserwować zachowanie wielu wiatraczków.

Czytaj więcej
Czas trwania:
1 ?
Dziedzina:
Fizyka, Chemia, Geografia,
Tagi:
ciepło, powietrze, ruch powietrza, ogień

Wyrzuć Pi

Zamiast kija użyj wykałaczki, a linie narysuj na kartce. Powtórz doświadczenie wykonując kilkanaście ruchów, a następnie około stu. W którym wariancie uzyskasz wartość bliższą liczbie Pi?

Czytaj więcej
Czas trwania:
1 ?
Dziedzina:
Matematyka,
Tagi:
prawdopodobieństwo, liczba Pi