Składniki
- atlasy geograficzne, albumy o krajach
sąsiadujących z Polską, przewodniki turystyczne
- komputery z dostępem do Internetu (opcjonalnie)
- około 50 kartoników wielkości kart do gry (po 6 dla każdej grupy + rezerwa)
- plansza z 7 polami wielkości karty do gry, przy których zapisane są nazwy kolejnych krajów sąsiadów Polski
- plansza do zapisywania punktów zdobytych przez poszczególne drużyny albo ok. 50 żetonów (lub innych przedmiotów)
Przebieg
1. To zadanie grupowe, potrzebnych jest siedem grup, z których każda wylosuje jeden kraj – sąsiada Polski.
2. Każda grupa ma do swojej dyspozycji 6 pustych kartoników wielkości kart do gry, przybory do pisania i rysowania, atlasy geograficzne i książki o wylosowanym kraju.
3. Korzystając z książek i innych źródeł (np. swojej wiedzy, Internetu), przygotujw grupach 6 haseł prezentujących charakterystyczne cechy kraju. Hasła można zapisać lub narysować – po jednym na karcie. Hasłami mogą być np. nazwy dużych rzek, stolic lub dużych miast, rysunki flagi, godła lub najważniejsze zabytki. Pamiętaj, żeby rysować i pisać tylko po jednej stronie karty – druga musi pozostać pusta. Postaraj się wymyślić hasła z różnych dziedzin i o różnym stopniu trudności (ale możliwe do odgadnięcia!).
4. Przetasuj karty przygotowane przez wszystkie grupy i ułóż je w stos na stole białymi stronami do góry, obok planszy z nazwami państw.
5. Zacznij grę: przedstawiciel pierwszej grupy bierze ze stosu jedną kartę i odczytuje ją na głos albo pokazuje wszystkim, jeśli hasło jest narysowane. Członkowie jego grupy decydują, jakiego kraju dotyczy hasło i układają kartę na odpowiednim polu na planszy, hasłem do góry.
6. Po ułożeniu karty na planszy grupa, która przygotowała hasło, ocenia, czy hasło zostało połączone z odpowiednim krajem. Jeśli tak, to odgadująca grupa dostaje 1 punkt. Zaznacz go na karcie wyników lub odbierzcie żeton. Jeśli odpowiedź była błędna, karta jest zdejmowana z planszy i odkładana hasłem do góry na stole.
7. W kolejnych ruchach grupy odgadują kolejne hasła, za każdym razem wyciągając ze stosu jedna kartę. Koniec gry następuje, gdy odczytane zostaną wszystkie karty z pytaniami. Wygrywa grupa, która zgromadzi najwięcej punktów.
8. Przelicz karty przy poszczególnych krajach. Który był najłatwiejszy do rozszyfrowania i leży przy nim najwięcej kart? Z którym powiązane były najtrudniejsze hasła?
ZRÓB TO INACZEJ
Możesz również zrobić specjalne zestawy kart, np. dotyczące popularnych imion z różnych krajów, zespołów muzycznych lub sportowych czy tradycyjnych dań różnych narodów.
Pytania
- Jeśli nagle znalazłeś się w nieznanym mieście za granicą, to po czym zorientowalibyście się, jaki to kraj?
- Z czego mogą wynikać podobieństwa w cechach różnych krajów?
Słowa kluczowe
stolica, kierunki geograficzne, granica
Komentarze