Składniki
- globus fizyczny (globus indukcyjny, piłka lub inny kulisty nieprzeźroczysty przedmiot)
- mocna lampa w kształcie kuli (klosz, mleczna żarówka lub świetlówka)
- bezprzewodowa wkrętarka z długim wiertłem lub prętem
Przebieg
1. Zaciemnij pomieszczenie, w którym będziesz robić doświadczenie. Najlepiej, żeby ściany również były ciemne lub były na tyle daleko, by nie odbijało się od nich światło lampy używanej w doświadczeniu.
2. Przygotuj lampę imitującą Słońce (pamiętaj, że w rzeczywistości Słońce jest dużo większe od Ziemi).
3. Oświetl lampą globus lub inny kulisty przedmiot (np. piłkę lub pomarańczę). Jeśli to możliwe, umieść model Ziemi na pręcie odgrywającym rolę osi ziemskiej. Jeśli nie korzystasz z globusa, tylko z innego kulistego przedmiotu, narysujcie na nim równik i inne charakterystyczne elementy. Zwróć uwagę, jak oświetlony jest wasz model i jaka jego część pozostaje w cieniu.
4. Ustaw lampę centralnie i okrążaj ją razem z modelem Ziemi (uważaj, aby nie rzucać cienia na model). Pamiętaj o nachyleniu osi Ziemi względem płaszczyzny ziemskiej orbity. Obserwuj zmiany w oświetleniu modelu.
5. Spróbuj do ruchu obiegowego dodać ruch wirowy Ziemi – kręcąc ręcznie za pręt będący w ziemskiej osi lub korzystając z wkrętarki. Teraz także obserwuj zmiany w oświetleniu modelu.
6. Zastanów się, jakie zjawiska wynikają z ruchu obrotowego? Jak nazywamy jeden taki obrót? A jak nazywamy jeden obieg Ziemi wokół Słońca?
ZRÓB TO INACZEJ
Czy podobne zmiany w oświetleniu kuli ziemsiej mogłyby mieć miejsce, gdyby to Słońce okrążało Ziemię? Sprawdź to!
Pytania
- Czy inne planety też obiegają Słońce i obracają się wokół własnych osi?
- Czy znasz jakieś obiekty, które okrążają Ziemię? Jak je nazywamy?
- Dlaczego ludziom tak trudno było zrozumieć, że Słońce nie porusza się wokół Ziemi?
Słowa kluczowe
ruch obrotowy, ruch obiegowy, Układ Słoneczny
Komentarze