Składniki
kartki papieru
długopisy
Przebieg
1. Wybierz i przygotuj miejsce, w którym będzie odbywało się doświadczenie. Może to być sala, korytarz, a nawet jakieś ustronne podwórko. Powinno to być miejsce mało znane uczestnikom doświadczenia. Jeśli uczestnicy znają dobrze to miejsce, przynieś i porozkładaj w nim możliwie najwięcej przedmiotów i drobiazgów (książki, narzędzia, naczynia – cokolwiek).
2. Grupę uczestników pozostaw poza miejscem doświadczenia aż do jego rozpoczęcia.
3. Zaproś wszystkich na miejsce doświadczenia, ale przez ok. 5 minut nic nie ogłaszaj i nie rozpoczynaj doświadczenia. Możesz rozmawiać z uczestnikami, ale powinni oni mieć wrażenie, że nic się jeszcze nie zaczęło dziać.
4. Po upływie ok. 5 minut, poproś grupę o opuszczenie tego miejsca. Już po za nią, poproś uczestników o wypisanie na kartkach wszystkiego, co zauważyli w czasie swojego pobytu w przestrzeni doświadczenia. Na liście mogą znaleźć się zarówno rzeczy, jak i osoby oraz interakcje między nimi. Im więcej, tym lepiej.
5. Kiedy grupa uzupełni swoją listę, zaproś ją do miejsca doświadczenia. W tym momencie nie można już nic dopisywać do swojej listy. Usiądźcie w kole i niech każdy przeczyta, co wpisał na swojej kartce.
6. Poszukajcie podobieństw i różnic w obserwacjach różnych osób. Podyskutujcie o ich przyczynach. Porozmawiajcie także o tym, skąd się bierze i do czego jest nam potrzebna selektywność uwagi.
ZRÓB TO INACZEJ
- Dodaj do doświadczenia element gry terenowej. Podziel grupę na dwa zespoły i wyznacz trasę, którą obie grupy (jedna po drugiej) będą przemierzać. Trasa powinna być mało znana uczestnikom gry. Każda grupa, przygotowuje listę 10 pytań odnośnie obiektów znajdujących się w polu widzenia (np. jaki znak znajduje się przy drodze albo jakiego koloru jest kosz na śmieci przy wyjściu ze szkoły). Po przebytej trasie, obie grupy siadają w miejscu innym, niż przebieg gry i zadają sobie nawzajem przygotowane pytania. Grupa, która odpowie poprawnie na większą ilość pytań, wygrywa.
Pytania
- Jakie były podobieństwa i różnice w listach przedmiotów zauważanych przez uczestników?
- Dlaczego pewne rzeczy zauważamy, a innych nie?
- Czy doświadczenie przebiegło by inaczej, gdyby uczestnicy wiedzieli, na czym ono polega w trakcie jego trwania? Dlaczego?
Słowa kluczowe
psychologia, psychologia społeczna, percepcja, uwaga,
Komentarze