Gadające głowy

  • Data dodania: 14.05.2015
  • Czas trwania: 2 ?
  • Dziedzina: Społeczne , Terenowe
Ocena: 0

Składniki

kamera (np. w telefonie)

Przebieg

1. Znajdź ustronne miejsce lub pustą salę i ustaw kamerę (np. w telefonie). Przygotuj dwa pytania, które będziesz zadawać uczestnikom zajęć. Uczestnicy nie powinni znać tych pytań wcześniej – ważny jest element zaskoczenia! Te pytania to: „Kim jesteś?” „Czego byś chciał/a?”.

2. Uczestnicy wchodzą po kolei do sali, stają przed kamerą i odpowiadają na zadawane przez Ciebie pytania. (należy zadawać je po kolei, tzn. po pytaniu pierwszym czekamy na odpowiedź i dopiero wtedy zadajemy drugie pytanie).

3. Kiedy już wszyscy odpowiedzą na pytania przed kamerą, siadają w jednym miejscu i wspólnie oglądają wszystkie przeprowadzone wywiady.

4. Grupa zastanawia się nad udzielonymi odpowiedziami – dlaczego padły takie a nie inne odpowiedzi? Jak czuli się przed kamerą odpowiadając na zadane pytania? Czy łatwo było na nie odpowiedzieć? Dlaczego?

 

ZRÓB TO INACZEJ

- po wykonaniu zasadniczej części doświadczenia, obejrzyjcie film „Gadające Głowy” Krzysztofa Kieślowskiego i porównajcie odpowiedzi bohaterów filmu ze swoimi. Zwróćcie uwagę na podobieństwa i różnice w wypowiedziach uwzględniając wiek i płeć odpowiadających oraz czasy w jakich występowali oni przed kamerą.

- powtórzcie takie same wywiady, z osobami spoza Waszej grupy. Porównajcie je ponownie uwzględniając również powyższe zmienne. - uprzedźcie kilka osób o tym, jakie zadacie im pytania przed kamerą. Czym będą się różnić od odpowiedzi pozostałych?

Pytania
  1. Czym charakteryzowały się odpowiedzi padające na zadane pytania?
  2. Od czego zależą różnice i podobieństwa w odpowiedziach?
  3. Jakie były reakcje poszczególnych osób na zadawane przez Was pytania?
Słowa kluczowe

psychologia, psychologia społeczna, antropologia, film

Komentarze