FAZA WSTĘPNA
1. Podanie tematu zajęć przez nauczyciela oraz celów lekcji.
2. Przypomnienie wiadomości poznanych na poprzednich lekcjach ( poznane grupy kręgowców).
3. Rozdanie uczniom kart pracy do uzupełnienia na podstawie informacji dotyczących poprzednich zajęć.
4. Podsumowanie rozwiązania zadania. Pytania: Kto wymieni wszystkie gromady kręgowców ? Do której gromady kręgowców należy człowiek?
Na dzisiejszej lekcji poznamy ssaki.
FAZA REALIZACYJNA:
1. Uczniowie zapoznają się z tekstem dotyczącym ssaków zawartym w podręczniku i samodzielnie formułują wnioski.
2. Czy potraficie wymienić ssaki? Podają kilka przykładów, mogą się posługiwać podręcznikiem.
3. Prezentacja multimedialna – odgadujemy nazwy ssaków i miejsce ich występowania.
ZAPISANIE WNIOSKU – SSAKI WYSTEPUJĄ W RÓŻNYCH ŚRODOWISKACH
4. Prezentacja multimedialna – różnice w budowie kończyn – dlaczego?
ZAPISANIE WNIOSKU – BUDOWA ZEWNĘTRZNA ZALEŻY OD ŚRODOWISKA W JAKIM ŻYJĄ SSAKI I TRYBU ŻYCIA JAKI PROWADZĄ
5. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Uczniowie otrzymują zadanie do zrealizowania.
Każda z grup otrzymuje polecenie. Wykonanie zadania na podstawie zdobytej wiedzy i tekstu z podręcznika. W międzyczasie nauczyciel zawiesza, zapisuje na tablicy podział ssaków ze względu na sposób odżywiania jako element zadania dla uczniów.
Grupa 1. „Skóra ssaków i jej wytwory”
1. Wyjaśnij jaka jest rola skóry ssaków i jakie są jej wytwory. Podajcie klasie fragment notatki, którą wszyscy zapiszą w zeszycie.
2. Wykonaj wykreślankę i umieść odpowiednie zwierzęta na tablicy.
Grupa 2. „Wśród ssaków są 3 grupy zwierząt różniących się rozwojem”
1. Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik i załączone teksty) , zapiszcie na kartkach wszystkie informacje dotyczące podziału ssaków na trzy grupy, scharakteryzujcie krótko te grupy. Podajcie klasie fragment notatki, którą wszyscy zapiszą w zeszycie.
2. Wykonaj wykreślankę i umieść odpowiednie zwierzęta na tablicy.
Grupa 3.
1. Zapiszcie cechy charakterystyczne dla grupy ssaków na podstawie informacji zebranych z podręcznika. Podajcie klasie fragment przygotowanej notatki, którą wszyscy zapiszą w zeszycie.
2. Wykonaj wykreślankę i umieść odpowiednie zwierzęta na tablicy.
6. Każda grupa kolejno prezentuje swoje prace. Jednocześnie uczniowie sami formułują wnioski zapisane w zeszytach tworząc notatki. Kolejne grupy przyklejają karteczki na których zapisują nazwy zwierząt z wykreślanki. Omówienie zadania.
SFORMUŁOWANIE WNIOSKU: SSAKI DZIELIMY NA WSZYSTKOŻERNE, ROŚLINOŻERNE, MIĘSOŻERNE. Tabelkę przenoszą do zeszytu.
7. Każda z grup otrzymuje ostatnie zadanie do wykonania w zespole, które należy wykonać wspólnie. Na szarych kartkach papieru za pomocą markerów, długopisów, mazaków tworzą własna mapę myśli. Mogą to być rysunki, notatki, słowa kluczowe. Ujmują tam wszystko to, co kojarzy im się z poruszonym tematem. Po wykonaniu pracy prezentują wykonane ćwiczenie.
8. Uczniowie siadają samodzielnie. Praca grup zostaje zakończona.
9. Nauczyciel podchodzi do każdego z uczniów i nakleja mu na plecy karteczkę. Pozostali uczniowie z klasy wiedzą co jest na niej napisane, ale nie mogą zdradzić tego koledze. Wybrany uczeń z karteczką staje na środku klasy, a pozostali uczniowie starają się przekazać mu jak najwięcej informacji na temat zapisanego na kartce zwierzęcia. Czym się żywi, jak wygląda, gdzie występuje itp.
10. Nauczyciel stawia pytanie. Dlaczego należy uważać w obcowaniu z dzikimi zwierzętami? Uczniowie dyskutują na podany temat. Prezentacja zdjęć.
11. Na podstawie zdobytych informacji uczniowie wykonują ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń. (zadania rezerwowe)
FAZA PODSUMOWUJĄCA:
1. Uczniowie kolejno wymieniają zdobyte informacje na lekcji. Oceniają realizację postawionych celów.
2. Nauczyciel podaje pracę domową. Każdy z uczniów losuje zwierzę, na temat którego musi przygotować krótki referat i przedstawić go w klasie. Wylosowany model zwierzęcia najpierw uczeń musi nazwać i dokładnie opisać.
Warto zadać uczestnikom pytanie: do jakiej grupy zaliczamy człowieka? Dlaczego?
Autor: Paulina Żurowska
Komentarze