Scenariusze

Scenariusze doświadczeń dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Nauki Kopernik. Utwory powstały w ramach Programu Klub Młodego Odkrywcy, realizowanego przez Centrum Nauki Kopernik przy wykorzystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści – pod warunkiem zachowania niniejszej informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, posiadanych praw oraz o programie Klub Młodego Odkrywcy. Treść licencji dostępna jest na stronie http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/.

 

Zachęcamy do zapoznania się z wydanym przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe podręcznikiem "Klub Młodego Odkrywcy, tom II". Zawiera on propozycje 232 otwartych i aktywizujących scenariuszy z pola fizyki, astronomii, chemii, biologii, geografii, geologii i ekologii.

 

Pokaż wyszukiwanie

Hodowla mikroorganizmów

Wykonanie pożywki dla bakterii, hodowla bakterii i sprawdzenie właściwości antybakteryjnych różnych substancji.

Czytaj więcej
Czas trwania:
3 ?
Dziedzina:
Biologia,
Tagi:
Mikroorganizmy, bakterie, antybiotyki

Guma do żucia

Są miętowe, truskawkowe, arbuzowe… Bywają w listkach i pastylkach. Jedni twierdzą, że są zdrowe, a inni – że szkodzą. Gumy do żucia.

Czytaj więcej
Czas trwania:
2 ?
Dziedzina:
Chemia, Biologia,
Tagi:
guma do żucia, tworzywo, polimery, kwasy, zasady, pH, odczyn

Uff, jak gorąco!

Gdy dokucza nam upał, szukamy ulgi nad wodą lub w strumieniu powietrza z wentylatora. Ale właściwie dlaczego?

Czytaj więcej
Czas trwania:
2 ?
Dziedzina:
Biologia, Fizyka, Chemia,
Tagi:
parowanie, temperatura odczuwalna, wilgotność powietrza

Woda pełna życia

Czy woda z czystego jeziora jest naprawdę czysta? Zbadaj organizmy, które zamieszkują kroplę wody!

Czytaj więcej
Czas trwania:
2 ?
Dziedzina:
Biologia, Geografia, Chemia,
Tagi:
owad, skorupiak, pierwotniak, pajęczak, larwa, dezynfekcja, woda zdatna i niezdatna do picia

Zrzucić liście czy nie zrzucać?

Dlaczego drzewa liściaste zrzucają swoje liście na zimę, a iglaste – nie? Proste eksperymenty pozwolą ci znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Czytaj więcej
Czas trwania:
3 ?
Dziedzina:
Biologia, Geografia,
Tagi:
transpiracja, aparaty szparkowe, gatunek iglasty, gatunek liściasty, przystosowanie