Tytuł scenariusza: Poprzestawiane kolory

Data dodania: 18.08.2014
Dziedzina: Biologia, Społeczne


Składniki
białe kartki
zestaw kredek, flamastrów lub farb (lub komputer z kolorową drukarką)
stoper

Przebieg
1. Na białej kartce wyraźnie napisz ciągiem nazwy około 10 prostych kolorów. Nie podawaj bardzo skomplikowanych kolorów. Zadbaj, by każdy kolor napisany był innym kolorem niż wskazuje nazwa (np. nazwę „czerwony” napisz kolorem zielonym).
2. Poproś kolegę, by przeczytał napisany przez Ciebie tekst. Zmierz i zanotuj uzyskany przez niego czas.
3. Następnie poproś go, by podał kolejno nazwy kolorów, którymi zapisane zostały kolejne słowa. Tu również zmierz czas.
4. Porównaj uzyskane wyniki.
5. Teraz sam zmierz się z obiema częściami zadania. Poproś kolegę, by notował uzyskane przez Ciebie czasy.

ZRÓB TO INACZEJ

- Poproś dziecko, które nie umie jeszcze czytać, by podało nazwy kolorów (część druga eksperymentu). Czy jego czas był porównywalny do Waszych czasów?
- Zleć obcokrajowcowi podobne zadanie. Jak plasują się jego wyniki?

Pytania
Jak czułeś się podczas wykonywania obu części eksperymentu? Kiedy było Ci trudniej wykonać szybko zadanie? Czy kolega ma podobne odczucia?
Kiedy uzyskany czas był dłuższy? W wypadku czytania słów czy podawania nazw kolorów? Skąd ta różnica może wynikać?

Słowa kluczowe
efekt Stroopa, czas reakcji, psychologia doświadczalna