Tytuł scenariusza: Co w wodzie piszczy?
Data dodania: 26.02.2014
Dziedzina: Biologia, Chemia
Składniki
5 słoiczków z bezbarwnego szkła, tworzywa
szkło powiększające
test akwarystyczny do określania stężenia azotanów
test akwarystyczny do określania stężenia azotynów
test akwarystyczny do określania stężenia fosforanów
marker wodoodporny
notatnik
ołówek
Przebieg
Pobierz próbki wody z pięciu różnych zbiorników wodnych. Pamiętaj, aby przed pobraniem próbki przepłukać słoik wodą, którą będziesz badać.
Opisz każdy słoiczek – umieść na nim następujące informacje: datę i miejsce pobrania próbki oraz imię osoby pobierającej próbkę.
Określ barwę, przezroczystość i zapach wody we wszystkich próbkach.
Za pomocą szkła powiększającego sprawdź, czy w próbkach wody znajdują się jakieś organizmy.
Przeprowadź testy określające zawartość niektórych związków chemicznych w badanych próbkach (azotanów, azotynów i fosforanów).
Zrób to inaczej
Sprawdź pod mikroskopem, czy w wodzie znajdują się organizmy mikroskopijnej wielkości.
Zbadaj wygląd i skład chemiczny wody w różnych porach roku. Porównaj wyniki badań i sprawdź, czy któreś cechy próbek zmieniają się w zależności od pory roku.
Sprawdź, czy zawartość azotanów i azotynów jest powiązana z zawartością jonów amonowych, zawartością dwutlenku węgla, żelaza potasu i innych składników i innych składników chemicznych w wodzie.
Pytania
Jakie czynniki mają wpływ na barwę i zapach wody?
Czy zawartość jonów w wodzie zależy od miejsca poboru próbek?
Od jakich czynników zależą wyniki testów chemicznych badanej wody?
Słowa kluczowe
woda, analiza fizykochemiczna, czystość wody, skład chemiczny, mikroorganizmy