do części A:
kilkanaście dowolnych przedmiotów (więcej niż Was), np. materiały z zaplecza Waszego klubu: mąka, długopis, linijka, słomka etc.
do części B:
dość skomplikowany obrazek (wydrukowany, z książki lub własnoręcznie narysowany)
do części C:
co najmniej dwa różne wydrukowane lub narysowane obrazki (np. mało znane obrazy) oraz czyste kartki i coś do pisania
Część A
1. Usiądźcie w kole. Na środku połóżcie zebrane materiały i przedmioty.
2. Niech każdy wybierze jeden przedmiot i zastanowi się, dlaczego go wybrał.
3. Wstańcie i dobierzcie się w pary. Przekażcie swoje przedmioty osobom z pary i powiedźcie, dlaczego wybraliście te rzeczy. W ten sposób wymieńcie się przedmiotami.
4. Teraz niech każdy podejdzie do innej osoby (stwórzcie nowe pary). Przekażcie nowej osobie przedmioty, które macie w rękach. Powiedźcie, kto wybrał ten przedmiot i dlaczego. W ten sposób znowu wymienicie się rzeczami.
5. Podchodźcie do kolejnych osób i wymieniajcie się przedmiotami, za każdym razem mówiąc, czyj przedmiot trzymacie w rękach i dlaczego ta osoba go wybrała. Informację, kto Wam kolejno przekazywał tę rzecz, możecie pominąć.
6. Po kilku wymianach usiądźcie z powrotem w kole. Niech każdy po kolei powie na głos, czyj przedmiot trzyma w ręku i dlaczego dana osoba wybrała tę rzecz. Weryfikujcie, czy podana informacja jest prawdziwa.
Cześć B
1. Niech jedna osoba znajdzie lub narysuje dość skomplikowany rysunek. Uwaga! Najlepiej, jak tylko ta jedna osoba będzie go widzieć.
2. Wybierzcie 5 ochotników. Niech 4 wyjdzie za drzwi. Nie mogą podsłuchiwać tego, co dzieje się w sali. Pozostałe osoby, które nie są ochotnikami, będą obserwatorami. Bacznie obserwujcie, co będzie się dalej działo, ale absolutnie nie podpowiadajcie kolegom.
3. Ochotnik, który został w sali (nazwijmy go pierwszym), ma za zadanie przyjrzeć się obrazkowi. Ustalcie, ile ma na to czasu. Po upływie czasu schowajcie obrazek, by nikt go nie widział.
4. Zaproście drugiego ochotnika do sali. Zadanie jest takie, by pierwszy ochotnik opowiedział drugiemu o tym, co znajdowało się na obrazku. Drugi ochotnik powinien milczeć i nie zadawać pytań.
5. Kiedy pierwszy ochotnik skończy opowiadać o rysunku, siada razem z obserwatorami. Od tej pory też milczy i nie podpowiada.
6. Zaproście trzeciego ochotnika. Teraz drugi ochotnik ma za zadanie opowiedzieć trzeciemu, co usłyszał od pierwszego. Znowu nie wolno dopytywać.
7. Powtórzcie tę część dla pozostałych ochotników.
8. Piąty ochotnik po wysłuchaniu tego, co znajduje się na obrazku, ma za zadanie opowiedzieć wszystkim, jak według niego wygląda obrazek. Jeśli chce, może go też narysować.
9. Jak wiele szczegółów z obrazka udało się zachować? Pojawiły się jakieś przekłamane informacje?
Część C
1. Niech jedna osoba znajdzie/narysuje dwa dość skomplikowane rysunki. Dobrze by było, gdyby były w podobnym stylu. Uwaga! Najlepiej, jak tylko ta jedna osoba będzie je widzieć.
2. Wybierzcie ochotnika. Ma on za zadanie opowiedzieć o rysunku w jak najbardziej szczegółowy sposób, by pozostali uczestnicy mogli go narysować. Musi tak usiąść, by nikt nie widział obrazka. W tym etapie jedynie ochotnik może coś mówić. Rysujący mają milczeć.
3. Po wykonaniu zadania porozmawiajcie o tym, co ułatwiało, a co utrudniało rysującym odwzorowanie rysunku.
4. Wybierzcie drugiego ochotnika. Zadanie będzie podobne. Ma on opowiedzieć o nowym rysunku, a pozostali mają go narysować. Niech osoba opowiadająca wykorzysta doświadczenie z poprzedniego etapu, przypominając sobie, co utrudniało, a co ułatwiało rysującym odwzorowanie obrazku. Na koniec grupa rysujących może zadać trzy pytania osobie, która opisuje rysunek.
5. Porównajcie rysunki z obu etapów. Jak bardzo są one podobne do tych pierwotnych?